osbykorridoren.blogg.se

Pris till Edward Snowden...

Publicerad 2014-09-27 15:01:33 i Allmänt,

Pris till Edward Snowden
fick blåe Bildt att se rött

Right Livelihood Award, eller ”alternativa nobelpriset”, som det vanligen kallas, har i år tilldelats Edward Snowden, han som avslöjade amerikanska spionorganisationen NSA:s avlyssning av den globala tele- och datatrafiken, inkluderande sannskyldigt industrispionage. Det officiella tillkännagivandet av pristagarna har sedan 18-20 år tillbaka skett på UD i Stockholm, men denna gången satte utrikesminister Carl Bildt stopp för det, vilket naturligtvis inte kan överraska någon, som tillåter sig begrunda sakernas allmänna tillstånd aldrig så lite.
Jag menar, som den deciderade och på samma gång devot komiska USA-marionett den mannen alltid varit, kunde inget annat väntas. Huruvida hans nej kom sig via ren ryggmärgsreflex, eller på direkt order från Vita Huset, är öppet för var och en att spekulera runtikring. För egen del kan jag även tänka mig en tredje variant; att densamme Bildt, sen han nu (Gud vare tack) tvingas lämna UD, aspirerar på någon internationell topptjänst, som kräver uppbackning av USA.
Må vara hur som helst med det. Att Edward Snowden på det här sättet behandlas som persona non grata i Sverige, förklarar samtidigt varför svenska regeringen inte alls reagerade mot NSA:s globala övervakningssystem, detta i motsats till exempelvis Tyskland och Brasilien, vars ledare ursinnigt kallade det för vad det verkligen var/är, nämligen ”folkrättsvidrigt övergrepp.” Minns jag rätt lät Tyskland till och med utvisa ansvarig NSA-amerikan, som ytterligare vredesmarkering.
Sveriges låga profil i sammanhanget kan förstås till en del bero på att NSA:s svenska motsvarighet FRA (Försvarets radioanstalt) hade ett särskilt grovt finger med i spelet, i själva verket fungerade som NSA:s främsta samarbetspartner ifråga om aktiv signalspaning. Allt om denna lömska så kallade underrättelseverksamhet kan förresten läsas i boken om just Snowdens avslöjande, med titeln ”Storebror ser dig”, av den amerikanske journalisten och författaren Glenn Greenwald. Det är sannerligen värt besväret – tro mig!
Till sist vill jag säga, att jag närde en förhoppning att Edward Snowden, för sin lika obestridliga som oegennyttiga välgärning, skulle tilldelas ordinarie Nobels fredpris – ack så fåfängt, vet jag såklart. Lika fåfängt som att önska att Barack Obama, som nu – i namn av ”Krig mot terrorismen”- startat nya förödande bombanfall, ska ha så mycket anständighet i kroppen att han återlämnar det fredspris han mottog 2009 för INGENTING.
I kampen mot IS (Islamiska staten) önskar jag honom annars ”good luck”. Det ger honom ju samtidigt chansen att förgöra all den vapenarsenal som USA och andra ”civiliserade” stater levererat till de syriska rebellerna, men som nu är i händerna på IS. Smart, va!
Ingvar Kvarnhammar

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela