osbykorridoren.blogg.se

Miniskrapa i Smitts backe

Publicerad 2014-09-07 19:41:20 i Allmänt,

20140907

Om miniskrapan
i Smitts backe

I begynnelsen av april tillät jag mig detta medium framföra några mindre positiva synpunkter angående Osbybostäders nära förestående (som det verkade då) byggnation av ett flerfamiljshus i åtta våningar på Smitts backe. Bland annat förundrade det mig att man valt att bygga Osbys första miniskrapa på just den högsta punkten väster om järnvägen, när det i centrum faktiskt finns mer lämpliga ställen, framför allt ifråga om tillgänglighet, vilket numera är ett oavvisligt krav vid bostadsbyggeri. Som jag såg det var enda förtjänsten med ett hus i det formatet på Smitts backe att Sveriges fulaste vattentorn kom att delvis döljas.
Nåväl, sen dess har jag inte lystrat mig till minsta lilla pip gällande de storstilade byggplanerna på Smitts backe. Beror månne den kompakta tystnaden på att hela idén redan är glömd och begraven? sporde jag Osbybostäders vice ordförande Sten Andersson (S) när vi stötte ihop häromdan.
-Nähädu! svarte han smått aggressivt. Bygget ska köras igång så snart vi bara kan – en lång kö av intresserade hyresgäster står och stampar och vill in. Och tillgängligheten som du efterlyste, löser vi med infart via Furugatan. (Idag en enkel grusväg på ”baksidan”, min anm.)

Jaha, vi får väl se hur snart det kan bli. Det är nämligen ingen alls okontroversiell byggnation ens inom Sten Andersson eget parti. Carl Folke Jacobson hör exempelvis till dem som hårt kritiserat en byggnation på Smitts backe, inte minst med hänvisning till den skärpta lagen om tillgänglighet. Med anledning av det har han i Norra Skåne anklagats för dubbelmoral av Osbybostäders ledning, Skälet skulle vara att Jacobsons arkitektkontor så sent som 2008 ritade ett förslag till höghus på just den nu aktuella tomten och fick pengar för det.
Det låter naturligtvis rätt bestickande, varför jag bett Carl Folke om ett klargörande, och det följer här in extenso:

”Från den första centrumplanen 1988 har jag arbetat åt kommunen med utveckling av Osby och Lönsboda. Med planering av bostäder, gator, torg, grönområden, trafik och allt annat som krävts. För att det ska bli bättre, mer tillgängligt och vackrare. Men också för att spara det unika, det lokala i hus och traditioner. – Vårt Göinge. Jag har pratat med många som bor i vår kommun, - lyssnat och lärt mig mycket.
2008 hade jag uppdraget i kommunens ”arbetsgrupp för centrumfrågor”, att utarbeta en plan för att öka antalet ”tillgängliga lägenheter i Osby centrum”. I för-slaget fanns över 100 nya lgh och 85 befintliga, som var möjliga att anpassa enligt kraven. – På Bergmanska tomten, bak gamla Konsum, fanns det i den planen ett nytt sluttningshus, helt utanför Smitts backe, med 1½-våning och ingång direkt från gatan. Efter genomgång i ”Beredningen för centrumfrågor”, lyfte man dock ut förslaget med hänvisning till planerna på ett nytt och flyttat Konsum, - Coop.

2008 arrangerar kommunen Bodagar i Osby med en stor utställning på Borgen. Inför denna tar ”Osbybostäder” kontakt med vårt kontor och arkitekten HG Hansson. Man beställer ett komplett skissförslag, i planer och i 3-d, på ett nytt hög-hus i backen. Till ett fast pris av 30 000, och meddelar samtidigt att man lämnat samma uppdrag till ytterligare 2 arkitektkontor.
Vi var då ett arkitektkontor med 3 arkitekter och som ägde kontoret gemensamt. Eftersom jag startade kontoret blev namnet mitt, men självklart inte det vi gjorde. Var och en av oss tog ansvar för sina jobb. Mitt arbete åt kommunen i ”centrum- och beredningsgruppen”, alla beslut och underlag, var dessutom helt öpp-na och offentliga. Osbybostäder hade, om man så ville, full koll på allt som rörde dem och deras planer i Smitts backe. Men nu menar Osbybostäder, på fullt allvar, att i uppdraget med skisserna ingick också ”mitt” gillande. Att jag, trots mina väl kända helt avvikande åsikter och min kritik, skulle ha ingått i affären? Tala om vanlig enkel moral och etik!

Förslagen ställdes ut på Borgen, synpunkterna var många och kritiska till en exploatering av backen. – Tyvärr redovisades de aldrig. Men inte heller kostnader-na, hyrorna eller alla de intresserade hyresgästerna!
Med gamla Konsum kvar, fanns det rent praktiskt, en fungerande möjlighet till ett helt annat, passande och tillgängligt hus i backen. Visserligen med avancerade, dyra tekniska lösningar, men... det hade förmodligen gått. Men efter Coop´s placering av den nya butiken, parkeringen och det nedschaktade lastintaget ut i Bergmansgatan, är det nu en omöjlighet. Det finns inte längre någon god eller acceptabel lösning av tillgängligheten till huset uppe i Smitts backe. Det nuvarande förslaget är ett fysiskt hot och ett hån mot miljön i denna del av byn. Med en helt annan, god, samordnad lösning av ny butik, parkering och bostadshus hade det varit möjligt. Men nu blir det dyrt, otillgängligt, mer än väldigt stort och mer än lite löjligt högt där uppe i Smitts backe.”

Kommentarer

Postat av: Osby.info

Publicerad 2016-08-29 20:51:37

Fast utsikten hade blivit fin... se film tagen från vattentornet: https://www.youtube.com/watch?v=UzTU0GKE2dU

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela