osbykorridoren.blogg.se

Bara tacka och ta emot

Publicerad 2014-10-23 13:03:30 i Allmänt,

Dag Ivarsson(M) återvaldes i måndags (20 okt) till fullmäktiges ordförande i Osby kommun för en ny mandatperiod. Den givne motkandidaten Ingmar Bernthsson(S) fick nöja sig med posten som förste vice ordförande och för det ska han nog vara tacksam. Förutom att ordförandeskapet i stora stycken är av ceremoniell natur (invigningsförrättare, prisutdelare etc), tror jag mig efter styvt fyra decennier som trägen Kf-referent, kunna påstå att det aldrig vill bli en sinekur att leda ett Osbyfullmäktige i full utblåsning. Ivarsson har därvidlag den erfarenhet som krävs, tillika den juridiska kompetens som inte sällan är av nöden.
Mer intressant, för att inte säga spännande, lär det stundande valet av kommunalråd och oppositionsråd bli. Marika Bjerstedt-Hansen(S) tycks både i egna och andras ögon vara en självskriven kandidat till posten som kommunalråd och det är säkert inte dåligt val. Hennes framtoning hittills tyder i alla fall på en såväl välstrukturerad som saklig potens, om man får trycka ut det så.
Återstår alltså valet av oppositionsråd. I rättvisans namn borde det uppdraget erbjudas Agne Ingvardsson(SD) som varande främste företrädaren för kommunens i särklass näst största parti. Kruxet är nu bara att sverigedemokraterna i sin valkampanj ansåg att det räckte med ett kommunalråd i Osby, varför Ingvardsson ej rimligen kan tacka ja. Nä, – och tänker man sen efter aldrig så lite är det naturligvis vi övriga kommuninvånare som istället ska tacka allra ödmjukast för att det förhåller sig på just det viset.
Bollen skulle således ligga hos centerpartiet, som dessutom torde kunna ställa upp med två aspiranter, mera bestämt Jimmy Ekborg, Lönsboda och Niklas Larsson, Osby, tämligen jämlika också vad antalet personröster ( 159 respektive 186) beträffar. Frånsett en viss pest och kolera-faktor synes jag att det vore på tiden att Lönsboda, som huvudort i den åtminstone ytmässigt största kommundelen, får ett språkrör i toppen av den lokala makthierarkin. Såvitt jag begripit är Ekborg, i sin egenskap av bland annat köpsamordnare, inte helt okontroversiell på hemmaplan, men om det tillåtes mig att ha en åsikt; nog är väl han ändå att föredra framför en övermåttan barnslig kunganörd. Jag menar, även ett oppositionsråd ska ju representera i en del officiella sammanhang och då är det väl mindre bra att Osby kommun generas av en massa glötterier.


Kommentarer

Postat av: Dagny Svensson

Publicerad 2014-12-01 14:11:38

Du förgyller min dag med din penna och hoppas att du fortsätter i samma anda. Glömmer aldrig Marikas kommentar "får jag inte igenom min budget vill jag inte leda kommunen" Då tyckte jag det var kommentar som var kommen från "sandlådelek". Kanske blir det bra, men ....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela